- zet je ICT met meer vertrouwen in, in je eigen onderwijs;
- is je ‘rugzak’ uitgebreid met activerende werkvormen waarbij je ICT kunt inzetten en kun je daarin de juiste keuzes maken;
- heb je diverse activerende vormen van onderwijs waarbij ICT een rol speelt ervaren en besproken;
- heb je actief geëxperimenteerd met diverse mogelijkheden van ICT en daar feedback op ontvangen;
- weet je hoe jij jezelf verder kunt ontwikkelen op dit thema.
Traject
Op veel scholen zien we leerlingen hun laptop of tablet uit de tas pakken zodra ze het lokaal binnenkomen. De klep gaat open en het contact is volledig verstoord. Ons devies is: tart met ‘de klep dicht’ en denk na over wanneer de klep opengaat: alleen als het gebruik van ict waarde toevoegt. En dat is precies waar dit traject over gaat.
Doelstelling

Voor wie?
Het traject ‘Kleppen dicht!’ is met name geschikt voor docenten die werkzaam zijn in het voortgezet of middelbaar beroepsonderwijs. Het instapniveau is laag, maar de training is zo vormgegeven dat ook meer ervaren docenten (wat betreft didactische en technische vaardigheden) er veel waarde uit kunnen halen, met name door de persoonlijke caching die een belangrijk onderdeel vormt van dit traject.
Hoe lang?
Het traject bestaat uit vijf trainingen van een dagdeel. De persoonlijke coaching heeft meestal de vorm van een lesbezoek met nabespreking volgens het principe van ‘video interactie begeleiding. Maar andere invullingen daarvan zijn ook denkbaar. De investering voor deelnemers is ongeveer 40 uur.
Materiaal
We gebruiken bij alle trainingen en trajecten ‘Kleppen dicht! – Effectief leren met ICT’ dat eventueel voor alle deelnemers aangeschaft kan worden bij uitgeverij Pica. Al het aanvullende, digitale materiaal wordt tijdens de training verstrekt.
Certificaat
Het is mogelijk om na afloop van dit traject een certificaat van deelname te ontvangen.