Hoofdstuk 9: Onderwijs met ICT organiseren
Je kunt nog zo graag aan de slag willen met activerende werkvormen, uitdagende opdrachten en formatieve toetsen, allemaal ondersteund door ict, maar de uitdaging blijft om dit geheel georganiseerd te krijgen en het overzicht te bewaren. Het meest ideale is om zoveel mogelijk op één plaats of in één account te hebben, maar dat is nauwelijks haalbaar.
Dit hoofdstuk is gewijd aan onderwijs met ict organiseren. Dus wil je je eerst oriënteren op hoe je onderwijs met ict kunt organiseren voordat je je stort op allerhande toepassingen, accounts en andere digitale mogelijkheden? Of ben je daar onlangs mee gestart maar heb je nu al geen overzicht meer? Dan is dit een mooi startpunt voor jou.
Dit hoofdstuk is gewijd aan onderwijs met ict organiseren. Dus wil je je eerst oriënteren op hoe je onderwijs met ict kunt organiseren voordat je je stort op allerhande toepassingen, accounts en andere digitale mogelijkheden? Of ben je daar onlangs mee gestart maar heb je nu al geen overzicht meer? Dan is dit een mooi startpunt voor jou.
Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.
Less is more. Probeer niet ICT in te zetten omdat men dat nu eenmaal verwacht. Kies bewust welke toepassingen je wel gebruikt en welke niet. Vaak wordt het verschil niet gemaakt met dure softwarepakketten, maar zijn er heel veel kleine tools die zo voor het oprapen liggen.
Answergarden heb ik een paar keer gebruikt om voorkennis te checken. Het nadeel is dat leerlingen moeten wennen aan een groot publiek waardoor leerlingen, vooral jongens, te zeer verleid worden om ook andere zaken op te schrijven.
Wees niet bang dat leerlingen meer weten dan jijzelf. Vraag ze juist om je te helpen. Hebben zij wellicht tips? Wat vinden zij prettig om te gebruiken en wat gebruiken ze al? Speel daarop in. De tijd dat een docent alles moet weten of kunnen is allang voorbij. We leren elke dag samen, zij van jou en jij van hen. Het begint met een open houding. Deze angst mag je echt laten gaan.
Ik krijg vaak tips over programma’s of apps van collega’s en klungel daar altijd eerst zelf even mee. En ik probeer het dan gewoon een keer uit in de klas. Ik merk ook dat leerlingen het eigenlijk heel leuk vinden als je iets voor het eerst in de klas uitprobeert, ze voelen zich toch een beetje vereerd dat ik ze heb uitgekozen als ‘proefkonijnen’.
Ja, het kost je tijd en energie.
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
Gelukkig Nieuw Schooljaar! De scholen zijn weer begonnen of beginnen snel. Tijd dus om weer met een fris hoofd en... read more →
30 augustus 2019

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

Nieuwe toepassingen
De vakantie, of lesvrije periode, is ook voor ons een mooi moment om even wat 'bij te werken'. Bijvoorbeeld de website.... read more →
5 mei 2016