Hoofdstuk 8: Onderwijs organiseren met ICT
Veel leraren houden van structuur, overzicht en orde. Maar hoe kun jij jouw onderwijs organiseren met behulp van ict? En hoe doe je dat slim en efficiënt? In dit hoofdstuk kijken we naar de organisatie van je onderwijs, zowel binnen als buiten de klas. Hoe richt je een digitale leeromgeving zo in, dat jijzelf en anderen alles goed terug kunnen vinden en hoe zorg je ervoor dat je niets kwijtraakt? Hoe zorg je ervoor dat je niet met te veel verschillende toepassingen aan de slag gaat en het overzicht verliest? Hoe organiseer je jouw offline onderwijs digitaal? Dit hoofdstuk is bedoeld om je gereedschap in handen te geven waarmee je vol vertrouwen aan het werk kunt met het digitaal organiseren van je huidige en toekomstige onderwijs.
Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.
Ik gebruik Google Formulieren om mijn leerlingen wekelijks een leestekst met vragen aan te bieden, bedoeld om leeskilometers te maken. Leerlingen vullen de vragen bij de tekst via een Google Formulier in. Zo kan ik, als ik dat wil, precies zien wie wat en wanneer heeft geantwoord.
Ik gebruik Edmodo op verschillende manieren. Ik zet er opdrachten in klaar waar leerlingen tijdens de les aan kunnen werken. Die opdrachten maken leerlingen in Google Drive en als ze klaar zijn, leveren ze het in via Edmodo. Daarnaast zet ik er tests in klaar, bijvoorbeeld vijf vragen over de stof van die dag. De resultaten, die automatisch worden opgeslagen, bespreek ik kort na. Tot slot gebruik ik Edmodo voor het beschikbaar maken van lesaantekeningen, links en aanvullend materiaal.
Decibel 10th is een simpele app die doeltreffend is in te zetten. Tijdens de les zet ik de app aan en de kinderen zien meteen hoeveel geluid zij maken. Je kunt afspreken wat het niveau mag zijn. Het doel is om de leerlingen meteen tijdens de les te laten ervaren hoeveel geluid hoort bij een bepaald aantal decibellen. Jij als leerkracht hoeft ze dan niet steeds te corrigeren.
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
Gelukkig Nieuw Schooljaar! De scholen zijn weer begonnen of beginnen snel. Tijd dus om weer met een fris hoofd en... read more →
30 augustus 2019

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

Nieuwe toepassingen
De vakantie, of lesvrije periode, is ook voor ons een mooi moment om even wat 'bij te werken'. Bijvoorbeeld de website.... read more →
5 mei 2016