Hoofdstuk 7: Samenwerkend leren en communiceren
Een van de vijf elementen van het model voor betekenisvol leren dat we in het eerste hoofdstuk bespraken, is ‘coöperatief’. We beginnen in dit hoofdstuk meer algemeen met samenwerkend leren en leggen pas op een later moment de link met ict. Onder andere door aan de vijf elementen waaraan een goede opdracht voor samenwerkend leren moet voldoen vijf nieuwe aspecten toe te voegen die specifiek gelden voor samenwerkend leren met behulp van ict. We bespreken een aantal concrete toepassingen, maar beschrijven ook ‘team based learning’, een krachtige werkvorm voor samenwerkend leren. Daarnaast noemen we een aantal toepassingen om communicatie tussen leraar en leerlingen en tussen leerlingen onderling te ondersteunen, beschrijven de werkvorm ‘expert op afstand’ en sluiten af met het begeleiden en beoordelen van samenwerkend leren.
Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.
We hebben een eenvoudige leeromgeving gecreëerd in Google Drive. We ontwerpen per thema ’tasks’ in Google Documenten. De leerlingen werken ook zelf in Google documenten en Google presentaties om hun ’tasks’ uit te werken.
Tijdens mijn afstuderen hebben we onderzoek gedaan naar het effect van het inzetten van iPads op de motivatie van leerlingen. We hebben daarvoor het programma Showbie gebruikt. Voorafgaand aan de instructie hebben we de lessen klaargezet voor de leerlingen in de online klas, zodat ze in eigen tempo aan de lessen konden werken. Showbie gebruikten we voor het inleveren van en feedback geven op de producten van leerlingen.
Groep 1 tot en met 4 en groep 8 werken met de app Klasbord. Dit is een besloten groep waarin de leerkracht informatie met ouders kan delen. Als school maken we daarnaast gebruik van de website voor de algemene zaken, de Facebookpagina voor de activiteiten en foto’s en de schoolYurls voor lesstof.
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

PLOT26 – meer dan een laagje chocolade
Ik heb vaker geschreven over de inzet van digitaal leermateriaal. Niet alleen in ons recent verschenen boek Kleppen dicht!, maar... read more →
21 september 2016

Nieuwe toepassingen
De vakantie, of lesvrije periode, is ook voor ons een mooi moment om even wat 'bij te werken'. Bijvoorbeeld de website.... read more →
5 mei 2016