Hoofdstuk 6: Leerlingproducten
Het inzetten van ict betekent gelukkig niet dat je zelf een ict-expert hoeft te zijn. Natuurlijk is het fijn om er wat handigheid mee te hebben, maar wij hebben voorbeelden gezien van leraren die de techniek en knoppenkennis volledig overlieten aan hun leerlingen. In dit hoofdstuk ligt de nadruk dan ook wat meer op wat leerlingen zelf kunnen met ict: leerlingproducten. In dit hoofdstuk bespreken we ook wat peer feedback, en daarmee onder andere het gebruik van rubrics, voor jouw onderwijs kan betekenen.
Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.
Elke vrijdag werken de groepen 6, 7 en 8 aan de leergang Leren-Doen-Maken. Deze zelfontwikkelde leergang laat leerlingen werken en kennismaken met ICT-toepassingen die ondersteunend kunnen zijn bij spreekbeurten, presentaties, verslagen en onderzoekend leren. Via onze eigen website www.leren-doen-maken.nl wordt alles geregeld. Opdrachten, uitleg en links naar gewenste sites. Ook gemaakte producten, zogenoemde parels, worden zo veel mogelijk op deze site geplaatst.
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

Pepijn’s Pixton: to the point met strips
Trainingen en workshops rondom het thema Leerlingproducten zijn eigenlijk altijd leuk. Onlangs was ik op het Bertrand Russel College in... read more →
5 mei 2016

Flippity Flashcards
Als je aan leraren vraagt wat ze nodig hebben om nog beter te worden in hun vak, om bijvoorbeeld een... read more →
5 mei 2016

Nieuwe toepassingen
De vakantie, of lesvrije periode, is ook voor ons een mooi moment om even wat 'bij te werken'. Bijvoorbeeld de website.... read more →
5 mei 2016

Glorieus falen: peer instruction
Er zijn twee 'statements' die nogal vaak in Kleppen dicht! staan. De eerste is "heb het lef om glorieus te falen,"... read more →
31 januari 2016

Voorkennis activeren
Marzano verwijst in zijn boek ‘Wat werkt in de klas’ naar diverse onderzoeken die aantonen dat het activeren van voorkennis voor... read more →
23 januari 2016