Hoofdstuk 4: Toetsen en beoordelen
Je wilt weten of de instructie en interactie hebben geleid tot het behalen van de les- en leerdoelen en dus tot leerwinst. Je moet dus een manier organiseren om dat zichtbaar te maken. In dit hoofdstuk staan we stil bij wat en hoe je toetst. Of eigenlijk meer bij waaróm je iets toetst en wat je daar vervolgens mee doet, met de nadruk op educatieve (formatieve, niet beoordelende) toetsen.
Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.
Af en toe laat ik studenten zelf een Kahoot! maken. Ik verdeel dan de klas in groepjes en geef ze de opdracht een aantal paragrafen of een hoofdstuk uit te werken in Kahoot! Hierna doet de rest van de klas de quiz die zij gemaakt hebben. Zo kun je de hele klas actief betrekken bij het leren; het groepje maakt als het ware een samenvatting van het hoofdstuk, de rest van de groep oefent de stof middels de quiz.
Ik gebruik Kahoot! om leerlingen zelf met de stof aan de slag te laten gaan, door hen zelf quizjes te laten maken over de stof.
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

Wordclout
Heb jij de fout in de titel van deze blogpost ook gezien? Heel goed! Dat was precies de opdracht die... read more →
24 oktober 2017

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

Flippity Flashcards
Als je aan leraren vraagt wat ze nodig hebben om nog beter te worden in hun vak, om bijvoorbeeld een... read more →
5 mei 2016

Nieuwe toepassingen
De vakantie, of lesvrije periode, is ook voor ons een mooi moment om even wat 'bij te werken'. Bijvoorbeeld de website.... read more →
5 mei 2016

Engelse les…
Sinds vorig jaar werk ik als zelfstandige en heb ik het geven van lessen Engels aan middelbare scholieren achter me... read more →
16 januari 2016