Hoofdstuk 3: Instructie
Er is niets mis met een goed verhaal. En instructie is nog steeds een wezenlijk onderdeel van veel lessen. Daarom, én omdat ict een grote bijdrage kan leveren aan dit onderdeel van het Activerende Directe Instructiemodel, heeft het zijn eigen hoofdstuk gekregen.
Instructie kan op veel verschillende manieren worden verzorgd en op evenzovele manieren worden versterkt door ict, of daardoor zelfs voor een groot deel buiten de contacttijd plaatsvinden. Zo houd je meer tijd over om leerlingen echt aan het werk te zetten en hen veel meer op maat te begeleiden.
Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.
PowerPoint is misschien een beetje ouderwets, maar ik gebruik het nog altijd graag.
Ik gebruik regelmatig Nearpod in mijn les. Het is een interactief programma waarin je een slideshow met verschillende doelen kunt ontwerpen. Je kunt bijvoorbeeld bestaande PowerPointsheets inladen en daartussen een poll, quiz, tekenopdracht of open vraag plaatsen. Ik gebruik de werkvormen met verschillende doelen: voorkennis peilen, toepassingsniveau bepalen, begripsniveau peilen, evaluatie van de les. Als docent kun je heel gemakkelijk tijdens elke fase van de les een werkvorm inzetten die per individu wordt ingevuld (of als duo als je dat wilt).
In de afgelopen jaren heb ik heel veel verschillende toepassingen uitgetest in mijn lessen. Mijn yurls-pagina is de site die ik voor leerlingen het meest gebruik. Hier zet ik filmpjes en oefenopdrachten op. Die oefenopdrachten maak ik zelf via Educaplay. Filmpjes zoek ik op of maak ik zelf. De leerlingen gebruiken dit vooral tijdens het zelfstandig verwerken van de leerstof en/of nog ter voorbereiding van een toets. Die toets is ook digitaal beschikbaar via QuestBase (voornamelijk reproductie dus is er in de les meer tijd en ruimte om toepassing door en inzicht van de leerlingen te beoordelen).
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

PLOT26 – meer dan een laagje chocolade
Ik heb vaker geschreven over de inzet van digitaal leermateriaal. Niet alleen in ons recent verschenen boek Kleppen dicht!, maar... read more →
21 september 2016

Pepijn’s Pixton: to the point met strips
Trainingen en workshops rondom het thema Leerlingproducten zijn eigenlijk altijd leuk. Onlangs was ik op het Bertrand Russel College in... read more →
5 mei 2016

Nieuwe toepassingen
De vakantie, of lesvrije periode, is ook voor ons een mooi moment om even wat 'bij te werken'. Bijvoorbeeld de website.... read more →
5 mei 2016

Engelse les…
Sinds vorig jaar werk ik als zelfstandige en heb ik het geven van lessen Engels aan middelbare scholieren achter me... read more →
16 januari 2016