Hoofdstuk 2: Interactie
Het eerste inhoudelijk hoofdstuk van ons boek gaat over interactie, want interactie tussen leraar en leerling is de basis van het leren. Leren is een sociaal proces, en technologie kan de rol van de leraar nooit vervangen. Technologie kan jou en je leerlingen bij het lesgeven en leren mogelijk wel ondersteunen. Omdat ons uitgangspunt goed onderwijs is, nemen we het Activerende Directe Instructiemodel als basis om de interactie tussen leraar en leerling in de les zo effectief en overzichtelijk mogelijk te organiseren. Het hoofdstuk staat vol met eenvoudige, toegankelijke en intuïtief werkende online toepassingen, gekoppeld aan activerende werkvormen die zonder veel voorbereidingstijd of knoppenkennis in te zetten zijn in je les.
#FAIL bestaat niet! Het is slechts een First Attempt In Learning. Oftewel: ga samen met je leerlingen aan de slag met het gebruik van ict in de les. Geef aan dat het nieuw voor je is en dat je graag met elkaar het experiment aangaat. En dat je wellicht hulp nodig hebt en aan het einde feedback wilt hebben over de werkvorm. Dit verhoogt de betrokkenheid en dus de motivatie van je leerlingen.
Meestal richting het einde van de les of na een verwerkingsopdracht laat ik leerlingen hun persoonlijke samenvatting, aanpak of stappenplan formuleren. Soms individueel, soms in groepjes. De resultaten verzamel ik via een Google Formulier in een spreadsheet die ik real time in de klas opgebouwd zie worden. Ik bespreek dan twee totaal verschillende resultaten, zo veel mogelijk zonder zelf een waardeoordeel te geven. De spreadsheet deel ik met de klas in de ELO.
Ik betrek leerlingen bij de evaluatie van het gebruik van een tool. Voor het gebruik geef ik aan dat ik na afloop graag van hen wil weten wat ze ervan vonden. Dat stimuleert de betrokkenheid van leerlingen. Ze voelen zich gekend. Het is wel belangrijk om duidelijke vragen te formuleren. Soms gebruik ik er een digitale enquête voor.
Een ‘muur’ waarop de leerlingen kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden en wat bij hen is blijven hangen tijdens de uitleg, ik doe dat soms aan het einde van de les in combinatie met Padlet.
Toepassingen bij dit hoofdstuk
Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk

Padletsuccesje
Op het Drachtster Lyceum in Drachten verzorgen we een train-de-trainer traject, een traject waarin we iCoaches / ambassadeurs opleiden om zelf... read more →
25 maart 2018

Wordclout
Heb jij de fout in de titel van deze blogpost ook gezien? Heel goed! Dat was precies de opdracht die... read more →
24 oktober 2017

TPACK Triplets is er!
In de vorige blogpost TPACK is geen spelletje kondigden we het al aan: we hebben een echt spel gemaakt bij het TPACK... read more →
11 juni 2017

PLOT26 – meer dan een laagje chocolade
Ik heb vaker geschreven over de inzet van digitaal leermateriaal. Niet alleen in ons recent verschenen boek Kleppen dicht!, maar... read more →
21 september 2016

Kleppen dicht voor een driestappeninterview
Morgen weer aan de slag na de vakantie? Misschien aardig om eens echt met de kleppen dicht te starten en de... read more →
8 mei 2016

Plickers in het PO; een echt voorbeeld
Binnen een omvangrijk opleidingstraject, verzorgd door een groot schoolbestuur van PO scholen mag ik een drietal middagen faciliteren omtrent effectief... read more →
5 mei 2016