Hoofdstuk 1: Introductie

Dit boek gaat over ‘goed onderwijs’; over leerlingen ondersteunen om zo veel, zo effectief en zo efficiënt mogelijk te leren. Natuurlijk is dit ook een boek over de inzet van ict in het onderwijs. Maar wij zijn ervan overtuigd dat goed onderwijs begint met goed lesgeven: dat je eerst een goede leraar moet zijn voordat je ict op een goede manier kunt inzetten. Daarom beginnen we met een hoofdstuk over leren en onderwijzen.
#FAIL bestaat niet! Het is slechts een First Attempt In Learning. Oftewel: ga samen met je leerlingen aan de slag met het gebruik van ict in de les. Geef aan dat het nieuw voor je is en dat je graag met elkaar het experiment aangaat. En dat je wellicht hulp nodig hebt en aan het einde feedback wilt hebben over de werkvorm. Dit verhoogt de betrokkenheid en dus de motivatie van je leerlingen.
Patrick Koningauteur van Mediawijsheid in de klas Koning Willem I College, 's Hertogenbosch
Ik weet nog goed dat ik heel enthousiast een Kahoot! met de leerlingen over de Tweede Wereldoorlog wilde doen en dat de leerlingen reageerden met: Nee hè, alweer Kahoot…
Maaike Zijmdocent Geschiedenis, OSG de Hogeberg, Den Burg Texel

Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk