Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
aug 30

Doordacht digitaal

  • 30 augustus 2019
  • Michel van Ast
  • Blog
Het is een rapport uit 2017, Doordacht digitaal. In dat jaar uitgebracht door de Onderwijsraad, maar nog altijd erg actueel. Wij kwamen deze uitgave over “onderwijs in het digitale tijdperk” een beetje bij toeval weer tegen tijdens een visie-traject dat we deden op een school in het noorden van Nederland. In het rapport doet de Onderwijsraad drie aanbevelingen, om ervoor te zorgen dat het onderwijs optimaal kan profiteren van de mogelijkheden die digitalisering biedt:
  • Ontzorg het onderwijs door garanderen van randvoorwaarden voor digitalisering.
  • Vergroot het eigenaarschap van digitalisering in het onderwijsveld.
  • Verken digitale toepassingen om ervaring op te doen en visie te ontwikkelen.
 De Onderwijsraad heeft zich wat ons betreft zeer nauwgezet verdiept in alles wat er op dat moment bekend was over de inzet van digitale technologie in het onderwijs. Dat levert een heel genuanceerd beeld en een evenwichtig advies. Niet alleen de voordelen en de mogelijkheden worden beschreven, maar ook de valkuilen en gevaren.
Een van de adviezen is dan ook om op iedere school een, wat zij noemen, e-coach aan te stellen. Zij schrijft: “De Onderwijsraad ziet op de werkvloer behoefte aan ondersteuning op het gebied van de integratie van de technische kant van ict-toepassingen en de didactische en pedagogische aspecten van het lesgeven.” En: “(het is) van belang dat iedere onderwijsinstelling beschikt over een ict-coördinator of e-coach die specifieke ondersteuning biedt bij de integratie van technologie en didactische en pedagogische aspecten.”
Ben je bezig met de integratie van ICT in het onderwijs, als beleidsmaker, schoolleider of docent? Lees dan (nogmaals) dit rapport.
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • Doordacht digitaal
  • Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
  • Padletsuccesje
  • Wordclout
  • TPACK Triplets is er!

Contact

E-Mail: info@kleppendicht.nl Web: www.kleppendicht.nl

Laatste toepassingen

Credits

Website: Open Concept

Foto's: Doriekefotografie, Zwolle

Illustraties: Kleppen dicht!

Kleppen Dicht! is onderdeel van...

Logo OnderwijsArena
2015-2016 - Kleppen dicht!