Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
okt 24

Wordclout

  • 24 oktober 2017
  • Michel van Ast
  • Blog, Hoofdstuk 2, Hoofdstuk 4, Hoofdstuk 5

Heb jij de fout in de titel van deze blogpost ook gezien? Heel goed! Dat was precies de opdracht die Saskia Braakman, docent Engels in Apeldoorn, haar leerlingen gaf: verbeter de fout in deze zin. Ze deed dat op een manier die ik nog niet eerder had gezien en die mij erg aansprak: met behulp van de wordcloud-optie van Mentimeter. Een prachtig praktijkvoorbeeld dat wat mij betreft een blogje verdient.

Oneigenlijk gebruik

Soms kom je van die voorbeelden tegen waarbij een ICT-toepassing op een misschien wel wat oneigenlijke manier gebruikt wordt. Vaak zijn dat mooie voorbeelden, omdat er op een creatieve manier wordt onderwezen en geleerd. In dit geval had Saskia drie zinnen uit haar methode, waarbij leerlingen de fout moesten verbeteren, in een Mentimeter gezet. Bij vraagvorm koos ze niet voor ‘open ended’ of ‘multiple choice’, wat voor de hand ligt, maar voor ‘word cloud’. Die optie brengt alle antwoorden van leerlingen samen en toont de woorden die vaker zijn ingevuld groter dan de woorden die maar één of enkele keren zijn ingevuld. Het resultaat laat dus heel goed zien of het grootste deel van de leerlingen het juiste antwoord heeft ingevuld. Dat is dan namelijk het grootst in beeld. De foute antwoorden worden in dat geval kleiner afgebeeld.

Een succesvol onderwijsleergesprek

In de nabespreking stond Saskia stil bij het goede antwoord, maar ook bij de foute antwoorden. Maar voordat ze dat deed, stelde ze haar klas de vraag: nu jullie de verschillende antwoorden zien, wie denkt dan: oh nee, het had dat antwoord moeten zijn? Het was een korte activiteit die niet veel tijd vroeg in de les en weinig voorbereidingstijd heeft gekost, maar drie keer tot een goed onderwijsleergesperek over Engelse grammatica leidde en Saskia veel informatie gaf over haar klas. Een manier van formatief evalueren die ik nog niet eerder op deze manier heb gezien maar door de eenvoud en de kracht ervan iedereen kan aanraden om uit te proberen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • Doordacht digitaal
  • Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
  • Padletsuccesje
  • Wordclout
  • TPACK Triplets is er!

Contact

E-Mail: info@kleppendicht.nl Web: www.kleppendicht.nl

Laatste toepassingen

Credits

Website: Open Concept

Foto's: Doriekefotografie, Zwolle

Illustraties: Kleppen dicht!

Kleppen Dicht! is onderdeel van...

Logo OnderwijsArena
2015-2016 - Kleppen dicht!