Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
sep 21

PLOT26 – meer dan een laagje chocolade

  • 21 september 2016
  • Michel van Ast
  • Blog, Hoofdstuk 2, Hoofdstuk 3, Hoofdstuk 5, Hoofdstuk 7

Ik heb vaker geschreven over de inzet van digitaal leermateriaal. Niet alleen in ons recent verschenen boek Kleppen dicht!, maar ook in een blog van al weer even geleden over de inzet van ICT als leergereedschap. De focus op digitaal leermateriaal bij de invoering van ICT in het onderwijs leidt veelal tot teleurstelling en frustratie. Veel materiaal maakt nog onvoldoende gebruik van het feit dat het wordt aangeboden via een digitaal medium. Maar dat niet alleen, de zoektocht naar digitale, gepersonaliseerde content gaat wat mij betreft uit van een te smalle visie op leren en ICT. Ik kan het niet beter verwoorden dan Sylvia Libow Martinez en Gary Stager in hun blog Why the Maker Movement matters to educators:

“The current buzz about “personalized learning” is more often than not a scheme to deliver content by computerized algorithm. Not only is it magical thinking to believe that computers can teach, it confuses learning with delivering content.”

Maar dan, zo nu en dan, komt er een voorbeeld van digitaal leermateriaal voorbij waar ik ontzettend enthousiast van word. Dat gebeurde onlangs toen ik een demonstratie kreeg van PLOT26, een nieuwe methode Nederlands van de nog relatief jonge en vernieuwende uitgeverij Blink. In dit blog deel ik met plezier mijn enthousiasme.

Wat is PLOT26

Het is even wennen, zo’n volledig nieuwe, digitale methode, want in niets lijkt PLOT26 op de meer traditionele methodes waar ik mee werkte toen ik nog in het VO voor de klas stond. Natuurlijk, er is geen boek meer, alles is digitaal. Maar zou het daar bij blijven, dan was dit blog er niet geweest. Ook de manier waarop klassen en leerlingen beheerd kunnen worden door de docent lijkt nog op wat ik ben gewend van andere voorbeelden, evenals het plannen van lessen, het klaarzetten van materiaal voor specifieke klassen en/of leerlingen en het bekijken van resultaten. Overigens staan er korte en duidelijke instructiefilmpjes op de website van PLOT26 die je daar bij kunnen ondersteunen. Het kan dus wat je verwacht en het werkt zoals je verwacht van een intuïtieve digitale omgeving. Tot zo ver niets nieuws.

Meer over de inhoud

Maar dan de inhoud van de methode. Die is namelijk gebaseerd op verhalen. Leerlingen worden volledig meegenomen in een verhaal dat door filmpjes, Facebookposts, getuigenverklaringen, dossiers en andere realistisch verbeelde content, enorm betekenisvol wordt. Bijvoorbeeld in het verhaal ‘Verdacht’, dat start met een in eerste instantie onschuldig ogend filmpje op de Facebookpagina van een van hoofdrolspelers waarop toevallig een achtervolging is vastgelegd. Het is het begin van een spannend verhaal waarbij van leerlingen wordt verwacht dat ze een misdaad, die kennelijk is gepleegd, proberen op te lossen. Of in het verhaal ‘Backstage’ waarin we een leerlinge zien die de schoolband tot de finale van een prestigieuze wedstrijd heeft gebracht, maar van haar vader niet langer mag meezingen. De leerlingen kruipen in de huid van een aantal karakters en werken aan een verhaal, met een pitch, een songtekst en een debat, om uiteindelijk een nieuwe zangeres voor de band te vinden.

De content van PLOT26 is allemaal zeer professioneel geproduceerd, wat het realiteitsgehalte van de verhalen zeer ten goed komt. De filmpjes zien er bijvoorbeeld echt en echt goed uit. Maar ook aan de vormgeving van het geheel is veel aandacht besteed, iets waaraan het in mijn ervaring bij veel digitaal leermateriaal aan schort.

Al die verhalen en de activiteiten waar leerlingen toe worden uitgedaagd hebben uiteraard als doel de ontwikkeling van taalvaardigheid en geletterdheid. En daarmee begeeft Blink zich op glad ijs. Al veel vaker is geprobeerd specifieke leerdoelen te vertalen naar betekenisvol en uitdagend lesmateriaal. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van mechanismen die we ook in games terugzien. Veelal leidt dat tot ‘chocolate covered broccoli’: net zoals het geen zin heeft een kind groente te laten eten door er chocolade overheen te gieten, een kind zal denken dat het chocola krijgt maar er al snel achter komen dat het gewoon groente is, heeft het geen zin om leerstof of vaardigheden ‘op te leuken’ door er een spel van te maken. Blink is er echter, wat mij betreft, zeer goed in geslaagd de verhalen en activiteiten betekenisvol en motiverend te maken. Het is veel meer dan een laagje chocolade.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • Doordacht digitaal
  • Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
  • Padletsuccesje
  • Wordclout
  • TPACK Triplets is er!

Contact

E-Mail: info@kleppendicht.nl Web: www.kleppendicht.nl

Laatste toepassingen

Credits

Website: Open Concept

Foto's: Doriekefotografie, Zwolle

Illustraties: Kleppen dicht!

Kleppen Dicht! is onderdeel van...

Logo OnderwijsArena
2015-2016 - Kleppen dicht!