Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
mei 08

Kleppen dicht voor een driestappeninterview

  • 8 mei 2016
  • Michel van Ast
  • Blog, Hoofdstuk 2

Morgen weer aan de slag na de vakantie? Misschien aardig om eens echt met de kleppen dicht te starten en de werkvorm ‘driestappeninterview’ uit te proberen? Een werkvorm die bijvoorbeeld heel erg goed werkt als je het als MVT-docent met je leerlingen over de vakantie wilt hebben en iedereen wilt activeren.

Werkvorm

Bij samenwerkend leren wordt vaak gesproken over het belang van individuele aanspreekbaarheid en positieve gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Het zijn voorwaarden om samenwerkend leren tot een succes te maken, maar het zijn ook twee ‘voorwaarden’ die niet gemakkelijk te realiseren zijn. Bij de werkvorm ‘driestappeninterview’, ook wel ‘duo interview’ genoemd, zijn juist die twee voorwaarden bijna als vanzelf geregeld. Het is een werkvorm die leerlingen bijna verplicht goed naar elkaar te luisteren.

De werkvorm werkt als volgt: vorm groepen van vier leerlingen (of een enkel drietal als dat niet uitkomt). Laat leerlingen zichzelf ‘nummeren’ met letters A t/m D. Geef aan dat ze bij het interviewen van elkaar goede aantekeningen maken (zie stap 3 hieronder voor de reden).

  • Stap 1
    De docent geeft zijn leerlingen de interviewvraag of –vragen. Leerling A interviewt in deze eerste stap leerling B en leerling C interviewt leerling D.
  • Stap 2
    De rollen wisselen om, leerling B interviewt nu leerling A en leerling D interviewt leerling C.
  • Stap 3
    Nu gaan de vier leerlingen bij elkaar zitten om uit te wisselen. De spelregel is echter dat leerling A over leerling B vertelt, B over A, C over D en D over C.

In de nabespreking haalt de docent enkele reacties uit de klas op. Eventueel kan een onderwijsleergesprek ontstaan.

Voorbeeld Kleppen Dicht voor een driestappeninterview

Het driestappeninterview in een les Engels, vlak na de vakantie, zou er zo uit kunnen zien: “Interview elkaar in het Engels. Probeer erachter te komen hoe de ander de vakantie besteed heeft, of hij zich ook wel eens verveeld heeft, enzovoorts. Je krijgt eerst drie minuten om voor jezelf wat vragen in het Engels op te schrijven, die je straks in het interview kunt gebruiken. Als ik een seintje geef, begin je met het interview. Bij het volgende seintje wissel je van rol. Als je allebei geweest bent, vorm je een viertal met een duo dichtbij en vertellen jullie alle vier wat je gehoord hebt. Het is een samenvatting. De ander mag niets zeggen. Luister goed hoe jouw verhaal wordt samengevat.”

Didactiek

De werkvorm leent zich vooral voor het ontwikkelen of verhelderen van begrip van teksten, personen of concepten. Omdat leerlingen over elkaar vertellen is de eerder genoemde individuele aanspreekbaarheid en positieve wederzijdse afhankelijkheid zo groot.

Andere voorbeelden

Andere voorbeelden van vragen die zich goed lenen voor deze werkvorm zijn bijvoorbeeld: interview elkaar over:

  • hoe je een proefwerk voorbereid;
  • wat jullie al van de Tweede Wereldoorlog weten;
  • wat jullie de voor -en nadelen van een markteconomie vinden;
  • waarom je voor of tegen het gebruik van kernenergie bent;
  • waarom jullie scheikunde in je pakket hebben gekozen;
  • wat jullie opvallende kenmerken van de hoofdpersoon van dit boek vinden.

Veel succes en plezier!

Foto: Paul Hudson

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • Doordacht digitaal
  • Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
  • Padletsuccesje
  • Wordclout
  • TPACK Triplets is er!

Contact

E-Mail: info@kleppendicht.nl Web: www.kleppendicht.nl

Laatste toepassingen

Credits

Website: Open Concept

Foto's: Doriekefotografie, Zwolle

Illustraties: Kleppen dicht!

Kleppen Dicht! is onderdeel van...

Logo OnderwijsArena
2015-2016 - Kleppen dicht!