Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
mei 05

Pepijn’s Pixton: to the point met strips

  • 5 mei 2016
  • Patricia van Slobbe
  • Blog, Hoofdstuk 3, Hoofdstuk 6

Trainingen en workshops rondom het thema Leerlingproducten zijn eigenlijk altijd leuk. Onlangs was ik op het Bertrand Russel College in Krommenie. Met een gemêleerde club leraren werken we vier bijeenkomsten lang aan allerlei thema’s rondom effectief leren met ICT. Ditmaal stond leerlingproducten op het programma. Een onderdeel binnen de training is het ervaren van werkvormen en activiteiten, dus de docenten mochten aan de slag met een pittige tekst. De opdracht was eenvoudig, doch uitdagend: verwerk de informatie uit deze tekst tot een digitaal product. Ze mochten van alles kiezen om hun begrip van de materie tentoon te spreiden, maar geen Powerpoint. En natuurlijk kregen zij van mij een aantal suggesties inclusief voorbeelden.

Pixton als toepassing

In mijn suggesties gebruik ik altijd het maken van een stripverhaal. In dit geval bied ik hierbij de toepassing Pixton als mogelijkheid. Vaak wordt er door volwassenen wat lacherig gedaan over het maken van een stripverhaal: “Is dat niet meer iets voor 2 VMBO?”. Eh… dat kan zeker ook voor 2 VMBO, maar nee, zeker niet meer dan voor ieder ander. Het maken van een goed stripverhaal is namelijk helemaal niet makkelijk. Een stripverhaal is kort en je hebt weinig ruimte voor tekst, dus wat je schrijft moet direct to the point en kernachtig zijn. Daarnaast moet “een stripje” eigenlijk ook grappig zijn, dus het vraagt creativiteit van de maker om van niet grappige content een leuke, aantrekkelijke, krachtige en leuke strip te maken.

Gelukkig namen een aantal leraren de uitdaging aan en gingen voortvarend aan de slag. Leuk om te zien dat leraren net leerlingen zijn: de een hoor je de rest van de werktijd niet meer en werkt met het puntje van de tong buiten de mond ademloos aan zijn of haar product, terwijl de ander wanhopig verzucht over de creativiteit en inspiratie van een uitgebluste amoebe te beschikken…

Het eindresultaat

Uiteindelijk verschijnen er toch altijd meer interessante en leuke “producten” dan je vooraf inschat. Ook Pepijn leverde een mooi staaltje werk. Pepijn is een goedlachse docent die je niet snel over het hoofd ziet, maar tijdens deze opdracht moest ik echt even af en toe kijken of hij er nog was: opperste concentratie en de zweetparels op zijn voorhoofd door de noeste arbeid nam ik waar. Zijn eindproduct leverde onder collega’s dan ook de nodige bewondering op en ik mocht het van hem delen, dus bij deze:

De Pixton van Pepijn over didactisch differentieeren.

Pixton - afbeelding

Bedankt Pepijn en alle andere deelnemende collega’s van het Bertrand Russel College: altijd fijn werken met jullie!

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • Doordacht digitaal
  • Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
  • Padletsuccesje
  • Wordclout
  • TPACK Triplets is er!

Contact

E-Mail: info@kleppendicht.nl Web: www.kleppendicht.nl

Laatste toepassingen

Credits

Website: Open Concept

Foto's: Doriekefotografie, Zwolle

Illustraties: Kleppen dicht!

Kleppen Dicht! is onderdeel van...

Logo OnderwijsArena
2015-2016 - Kleppen dicht!