Marzano verwijst in zijn boek ‘Wat werkt in de klas’ naar diverse onderzoeken die aantonen dat het activeren van voorkennis voor alle typen van leren erg belangrijk is. Hij stelt zelfs dat het behoort tot de kern van leren. Omdat ik het belangrijk vind om te variëren in mijn lessen en trainingen ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe werkvormen en tools. Bijvoorbeeld voor het activeren van voorkennis. In die zoektocht kwam ik bij toeval op AnswerGarden. Het is een prachtige tool die een korte werkvorm van slechts enkele minuten ondersteunt en uitstekend geschikt is om een klassengesprek over een nieuw onderwerp te starten.
Voorkennis activeren – een voorbeeld
Je start met een nieuw onderwerp, als voorbeeld nemen we de term ‘wellness’. Wat je boven tafel wilt krijgen, is welke associaties leerlingen bij dat woord hebben en wat ze er eventueel al van weten. In AnswerGarden krijgen leerlingen de mogelijkheid om alles waar ze aan denken bij – in dit geval – wellness in te vullen. Woord voor woord. Op hun smartphone, tablet of laptop. Als leraar kun je vervolgens een ‘woordwolk’ tevoorschijn toveren waarin de woorden die vaker genoemd werden groter worden afgebeeld. Een extra functionaliteit in AnswerGarden, waar ik heel blij van word, is het exporteren naarTagxedo. Dat levert een prachtige ‘praatplaat’ op!
Deze blogpost verscheen eerder in de categorie ‘Wat werkt in de les?’ op het blog van YoungWorks.