Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
Kleppen dicht!
  • Visie
  • Hoofdstukken
    • Hoofdstuk 1 – Introductie
    • Hoofdstuk 2 – Interactie
    • Hoofdstuk 3 – Instructie
    • Hoofdstuk 4 – Toetsen en beoordelen
    • Hoofdstuk 5 – Recht doen aan verschillen
    • Hoofdstuk 6 – Leerlingproducten
    • Hoofdstuk 7 – Samenwerkend leren en communiceren
    • Hoofdstuk 8 – Onderwijs organiseren met ICT
    • Hoofdstuk 9 – Onderwijs met ICT organiseren
    • Hoofdstuk 10 – Niet het laatste hoofdstuk
  • Toepassingen
  • Over de auteurs
  • Training & Advies
    • Lezing
    • Inspiratiesessie
    • Themasessies
    • TPACK Triplets
    • Training
    • Traject
    • Train de trainer
    • Werkweek
    • Kleppen Open! (leergang)
    • KD! iCoach (leergang)
  • Blog
jan 23

Voorkennis activeren

  • 23 januari 2016
  • Michel van Ast
  • Blog, Hoofdstuk 2, Hoofdstuk 6

Marzano verwijst in zijn boek ‘Wat werkt in de klas’ naar diverse onderzoeken die aantonen dat het activeren van voorkennis voor alle typen van leren erg belangrijk is. Hij stelt zelfs dat het behoort tot de kern van leren. Omdat ik het belangrijk vind om te variëren in mijn lessen en trainingen ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe werkvormen en tools. Bijvoorbeeld voor het activeren van voorkennis. In die zoektocht kwam ik bij toeval op AnswerGarden. Het is een prachtige tool die een korte werkvorm van slechts enkele minuten ondersteunt en uitstekend geschikt is om een klassengesprek over een nieuw onderwerp te starten.

Voorkennis activeren – een voorbeeld

Je start met een nieuw onderwerp, als voorbeeld nemen we de term ‘wellness’. Wat je boven tafel wilt krijgen, is welke associaties leerlingen bij dat woord hebben en wat ze er eventueel al van weten. In AnswerGarden krijgen leerlingen de mogelijkheid om alles waar ze aan denken bij – in dit geval – wellness in te vullen. Woord voor woord. Op hun smartphone, tablet of laptop. Als leraar kun je vervolgens een ‘woordwolk’ tevoorschijn toveren waarin de woorden die vaker genoemd werden groter worden afgebeeld. Een extra functionaliteit in AnswerGarden, waar ik heel blij van word, is het exporteren naarTagxedo. Dat levert een prachtige ‘praatplaat’ op!

Voorkennis Activeren - taxedo

Deze blogpost verscheen eerder in de categorie ‘Wat werkt in de les?’ op het blog van YoungWorks.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-Mail

Leave a reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente berichten

  • Doordacht digitaal
  • Workflowy: Georganiseerd het schooljaar in!
  • Padletsuccesje
  • Wordclout
  • TPACK Triplets is er!

Contact

E-Mail: info@kleppendicht.nl Web: www.kleppendicht.nl

Laatste toepassingen

Credits

Website: Open Concept

Foto's: Doriekefotografie, Zwolle

Illustraties: Kleppen dicht!

Kleppen Dicht! is onderdeel van...

Logo OnderwijsArena
2015-2016 - Kleppen dicht!