Hoofdstuk 4: Toetsen en beoordelen

Je wilt weten of de instructie en interactie hebben geleid tot het behalen van de les- en leerdoelen en dus tot leerwinst. Je moet dus een manier organiseren om dat zichtbaar te maken. In dit hoofdstuk staan we stil bij wat en hoe je toetst. Of eigenlijk meer bij waaróm je iets toetst en wat je daar vervolgens mee doet, met de nadruk op educatieve (formatieve, niet beoordelende) toetsen.

Op deze pagina vind je links naar voorbeelden, bronnen en ict-toepassingen die horen bij dit hoofdstuk.

Toepassingen bij dit hoofdstuk

Quizlet live

Quizlet live

Met Quizlet Live leren je leerlingen samen en in spelvorm
Quizalize

Quizalize

Met Quizalize maak je interactieve quizes voor live in de klas of als huiswerk.
Versal

Versal

Met Versal arrangeer en/of ontwikkel je digitaal leermateriaal.
Educaplay

Educaplay

Educaplay is een toepassing waarmee je als leraar of leerling diverse soorten vragen kunt maken.
Answergarden

Answergarden

AnswerGarden is een app en website die je kunt gebruiken om feedback te verzamelen over een bepaald onderwerp.
Flippity

Flippity

Flippity is een eenvoudige toepassing waarmee je in een handomdraai online flashcards maakt.
Blendspace

Blendspace

Blendspace is een omgeving waarin je online lessen en klassen kunt maken.
EDpuzzle

EDpuzzle

Met EDpuzzle kun je online video's verrijken met vragen en toelichting.
Mentimeter

Mentimeter

Mentimeter is een toepassing waarmee je vragen kunt stellen die je leerlingen via hun eigen apparaat beantwoorden.
Plickers

Plickers

Plickers is een toepassing om leerlingen, zonder eigen apparaat, multiple choice vragen te laten beantwoorden.
Playposit

Playposit

Educanon is een toepassing waarmee je een video kunt verrijken met meerkeuzevragen, open vragen en toelichting.
Stickymoose

Stickymoose

Stickymoose is een zogenoemde “voting tool” waarmee je heel eenvoudig beslissingen kunt maken.
Socrative

Socrative

Socrative is een gratis toepassing waarmee je via een quizvorm multiple choice en open vragen kunt stellen aan je leerlingen.

Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk