Hoofdstuk 2: Interactie

Het eerste inhoudelijk hoofdstuk van ons boek gaat over interactie, want interactie tussen leraar en leerling is de basis van het leren. Leren is een sociaal proces, en technologie kan de rol van de leraar nooit vervangen. Technologie kan jou en je leerlingen bij het lesgeven en leren mogelijk wel ondersteunen. Omdat ons uitgangspunt goed onderwijs is, nemen we het Activerende Directe Instructiemodel als basis om de interactie tussen leraar en leerling in de les zo effectief en overzichtelijk mogelijk te organiseren. Het hoofdstuk staat vol met eenvoudige, toegankelijke en intuïtief werkende online toepassingen, gekoppeld aan activerende werkvormen die zonder veel voorbereidingstijd of knoppenkennis in te zetten zijn in je les.

Toepassingen bij dit hoofdstuk

Quizlet live

Quizlet live

Met Quizlet Live leren je leerlingen samen en in spelvorm
Quizalize

Quizalize

Met Quizalize maak je interactieve quizes voor live in de klas of als huiswerk.
Answergarden

Answergarden

AnswerGarden is een app en website die je kunt gebruiken om feedback te verzamelen over een bepaald onderwerp.
Mentimeter

Mentimeter

Mentimeter is een toepassing waarmee je vragen kunt stellen die je leerlingen via hun eigen apparaat beantwoorden.
Lino It

Lino It

Lino is een online posterbord waar jij of jouw leerlingen digitale post-its kunnen plakken.
Plickers

Plickers

Plickers is een toepassing om leerlingen, zonder eigen apparaat, multiple choice vragen te laten beantwoorden.
Padlet

Padlet

Padlet is een online prikbord waarop je reacties, foto’s, etc. kunt verzamelen.
Stickymoose

Stickymoose

Stickymoose is een zogenoemde “voting tool” waarmee je heel eenvoudig beslissingen kunt maken.
Socrative

Socrative

Socrative is een gratis toepassing waarmee je via een quizvorm multiple choice en open vragen kunt stellen aan je leerlingen.

Blogposts en bronnen bij dit hoofdstuk